Therapie bij kinderen van 3 tot 18 jaar met moeilijkheden met betrekking tot handvaardigheid, schrijfmotoriek, motorische coördinatie, evenwicht, lateralisatie, ruimtelijke oriëntatie of visuomotoriek.
Psychomotorische therapie is een deeldomein van de kinesitherapie en richt zich op de ontwikkeling van een kind in zijn geheel: het bewegen, het cognitieve en het emotionele. Kinderen met motorische moeilijkheden hebben extra zorg en aandacht nodig. Ze moeten harder hun best doen en meer oefenen om bepaalde vaardigheden onder de knie te krijgen. Dit kan impact hebben op het zelfbeeld en eventuele faalangst van een kind. Zo vroeg mogelijk ingrijpen kan dus zeer belangrijk zijn. Tijdens therapie oefenen we spelenderwijs op fijne motoriek, grove motoriek, coördinatie, evenwicht, lateralisatie, ruimtelijk inzicht of visuomotoriek, problemen met aandacht, concentratie, werkhouding en planning. Ook functionele vaardigheden worden opgenomen in therapie, denk maar aan leren zwemmen, leren fietsen, leren typen (Typ10-methode) en het ondersteunen van de schoolse vaardigheden zoals rekenen en schrijven.
Binnen de psychomotoriek valt ook schrijfmotorische therapie. Deze therapievorm helpt kinderen met voorbereidend schrijven (3de kleuterklas), aanleren van een goede schrijfhouding en correcte pengreep, vorming van de letters, cijfers en woorden met aandacht voor een duidelijke lettervorming, letterverbinding, regelmatigheid en snelheid. Ook zijn vlotte bewegingen van elleboog, pols en vingers essentieel voor het leren schrijven, dit wordt dus zeker ook geïntegreerd in de therapie.
Psychomotorische problemen kunnen alleenstaand voorkomen, maar komen ook vaak voor bij kinderen met DCD, AD(H)D, ASS, …